Lavar från början

Den 4 oktober besöktes Lapplands naturreservat i Skinnskatteberg. Syftet var att titta på lavar i hällmarkstallskog. Utflykten arrangerades tillsammans med Botaniska Föreningen i Västmanlands län och leddes av Bengt Stridh, ordförande i Botaniska Föreningen. Hela 14 personer infann sig vid samlingsplatsen Gunnilbokorset.Inledningsvis dukades dels litteratur om lavar, dels medhavda lavar upp för en genomgång. Lavarnas systematik, uppbyggnad, fortplantning, nyttjande m.m. gicks igenom innan det var dags att besöka naturreservatet.

Från P-platsen vid vägen gick vandringen över hällmarkerna mot Håvtjärnen. Efter att den medhavda matsäcken förtärts vid vindskyddet fortsatte gruppen vandringen genom myr- och hällmarksmosaiken. Åtskilliga stopp gjordes för att studera lavar och i viss utsträckning svampar och mossor i den särpräglade naturen. Gammal hällmarkstallskog och magra myrar är inte så artrika men vegetationen är speciell genom anpassningen till de fattiga förhållandena. Intressanta bekantskaper under vandringen var t.ex. vinterlav och nordlig raggmossa, dropptaggsvamp, tallticka, brämlav, nästlav och luddig skägglav. Naturligtvis också flera arter renlavar och bägarlavar på hällarna.  Skorplavarna på de nakna hällytorna och spik och nållavarna på de gamla tallarna beundrades utan några allvarliga försök att artbestämma dem. Observationerna har av Bengt lagts in i Artportalen.

Sammantaget en behaglig vandring i särpräglad natur och förhoppningsvis lite naturupplevelser och lite ny kunskap för deltagarna.
Einar Marklund