Trädkryparens bräckliga bobygge

Trädkrypare på fågelbord. Ramnäs 21/3 2013 Foto: Lennart Eriksson

Trädkrypare på fågelbord. Ramnäs 21/3 2013
Foto: Lennart Eriksson

Trädkryparens bo syns mellan stammen och den utstickande barken på tall. Stenramen 28/4 2011. Foto: Tom Sävström

Vi har i inlägg berört skogsbrukets skövling av skog. I den allt vanligare ”kulturskogen” (monokulturerna) får trädkryparen, liksom många andra fåglar, svårt finna boplatser. Den bygger helst sitt bo bakom utstickande (lossnande) barkflagor, alltså mellan stammen och barken, på bland annat granar och tallar. Den lilla fågeln med den böjda näbben trivs i tät barrskog eller blandskog, gärna i dunkla partier. Döda och döende träd är viktig ingrediens i trädkryparens skog. Jag har sett trädkryparens ägg utspridda på marken under boträdet, då barken lossnat under ruvningen.
Det visste du inte; att trädkryparen använder sin vita strupe som en reflekterande “spegel” då den undersöker barkspringor och sprickor efter föda. Du kan hjälpa trädkryparen på bostadsfronten. Googla på ”trädkryparholk” och du får tips.