Hjälp till att rapportera dagfjärilar

Trängsel på prästkragen. Brunfläckiga pärlemorfjärilar med humlebagge och blombockar. Timmermossen 24/6 2018. Foto: Tom Sävström

Skogsnätfjäril, den i särklass allmännaste och mest utbredda nätfjärilen med en flygtid som infaller under juni-augusti. Här vid Min källa, Stingsberget 22/6 2018. Foto: Tom Sävström

Dagfjärilar och andra insektsgrupper, exempelvis bin, getingar, humlor, är goda indikatorarter. De kan berätta hur det står till med vår natur och miljö. I takt med att ängar och betesmarker, liksom andra öppna gräsmarker, har minskat i areal, har det också drabbat pollinerare, men också våra dagfjärilar. Att pollinerarna minskar är allvarligt och drabbar på sikt också människan. Att studera dagfjärilar är spännande och kan ge många fina och stämningsmättade upplevelser. Den torra sommaren 2018 sågs en sälgskimmerfjäril i Ramnäs, vilket måste betraktas som en överraskning. (Tre fynd i Västmanland under 2018). Den har sin flygtid i juli-augusti och är en sydlig art under expansion. Det var Lennart Eriksson som såg fjärilen i Kyrkbyn Ramnäs den 16 juli, nedlockad på stubbe nersmetad med blandning av vinäger, äppelmos och honung. I övrigt uppträdde några arter ovanligt tidigt på säsongen och talrikt, exempelvis aspfjäril och makaonfjäril. Kanske får vi under 2019 se första svingelgräsfjärilen i Surahammars kommun.

Med detta inlägg vill vi i Naturskyddsföreningen slå ett slag för att rapportera in på Artportalen de dagfjärilar man ser. Det ger viktig information om denna insektsgrupp och våra uppgifter blir ovärderliga såväl i nutid som vid framtida forskning på området. Tips om litteratur kan du få genom att kontakta undertecknad.

De första tistelfjärilarna har anlänt, så ut och spana!