Utflykten till Vågsjön

Den 18 oktober företog en liten skara naturintresserade föreningsmedlemmar och en liten ratonero bodeguero-hund en utflykt till Vågsjön. Solen sken men bara några få plusgrader och en bitande vind gjorde utflykten lite kylslagen. Denna dag var också Mossornas dag, Internationella slipsdagen och Chokladmuffins dag. Varken slipsar eller chokladmuffins stod dock på programmet, däremot ägnades lite tid åt mossor. Bekantskap knöts med såväl bladmossor som levermossor och en och annan lav.

Promenaden gick från p-platsen söder om Uggelbo längs stranden norrut, med vattenkontakt särskilt vid båtlänningarna. Fanerogamvegetationen på stranden var naturligtvis så här års ganska medfaren men vass, trådstarr, pors och blåtåtel fanns lite över allt. I vattenbryn och driftvall låg hårslingor, näckrosblad och gäddnate. En och annan rosett av notblomster kunde också ses på grunt vatten.

I skogen stiftades bekantskap med våra vanligaste skogsmossor, bladmossorna kvastmossa (flera arter), cypressfläta, hus- och väggmossa. På ett stenblock växte en tjock matta av fällmossa, en art som man inte så ofta träffar på i kommunen. Även levermossor, såväl bladlevermossor (bräkenmossa) som bållevermossor (fickbålmossa och strandbronia) kunde uppvisas. Ett annat stenblock nära stranden var tätt beväxt med lavar som blåslav, färglav, olika arter svårbestämda skorplavar (kartlavar och gråstenslavar) och fina tussar av korall-lav. Skogarna var svampfattiga men på avverkade och liggande björkstammar i ett framröjt björkbestånd identifierades snövit ticka, en svamp som gör skäl för namnet.

Längs Uggelbovägen sågs i den snaggade vägkants- och dikesvegetationen rester av sommarens fina blomster, t.ex. skogsvicker, fibblor, borsttistel, strätta och flera arter ormbunkar.

Efter ett par timmars vandring satt en kopp värmande kaffe bra före hemfärden.

Einar Marklund

Vågsjön. I bakgrunden till vänster syns Vågön. 18/10 2020. Foto: Einar Marklund

Korall-lav Sphaerophorus globosus. Vågsjön, på block nära stranden. 18/10 2020. Foto: Einar Marklund

Snövit ticka, Tyromyces chioneus. Vågsjön, på björklåga. 18/10 2020. Foto: Lise-Lotte Norin