Havsörnen räddad – tack vare Naturskyddsföreningen

Havsörn över Gnien, Ramnäs, 4/3 2013. Foto: Lennart Eriksson

År 1924 fredades havsörnen i vårt land, bland annat efter påtryckningar från Naturskyddsföreningen efter en 100 år lång period av intensiv förföljelse. Det som då återstod var några små restbestånd på sammanlagt 50-100 par.
Under mitten av 1900-talet upplevde havsörnen sin andra kritiska period när fortplantningen minskade kraftigt på grund av utsläpp av miljögifter. Det var rapporter under denna tid om att örnarna inte längre fick ungar som ledde till att Naturskyddsföreningen år 1964 startade inventeringar av beståndet. Det visade sig under de följande åren att situationen var akut dålig, och 1971 startade föreningen på riksnivå Projekt Havsörn.
Äntligen en vändpunkt
På 1980-talet vände äntligen utvecklingen och beståndet började sedan öka igen, både i antal och i utbredning. Havsörnarna började i slutet av 1980-talet också komma tillbaka till östra Mellansveriges insjöar. Havsörnen häckar numera också i Surahammars kommun och fågelintresserade ser havsörnar i stort sett varje dag. I år (2015) finns 125 rapporter av havsörn från Surahammars kommun inlagda i Artportalen. Att se de stora mäktiga fåglarna flyga över vårt landskap är stort, men också en påminnelse om att vi var många i naturföreningarna som var med och drog ut giftfri mat åt örnarna på 1970-talet. Vi bidrog! Nu njuter vi av örnupplevelserna.
Vid den senaste uppskattningen av det svenska beståndet, år 2009, finns totalt minst 2500 havsörnar runt om i landet. För andra gången är havsörnen räddad, tack vare Naturskyddsföreningen!