Vinterfåglar

Nu när temperaturen emellanåt kryper ner mot minus 10 grader är det viktigt att hjälpa våra små övervintrare genom stödutfodring. Solrosfrön och jordnötter brukar vara populära hos mesar och finkar. Fett i form av margarin brukar också uppskattas. Naturskyddsföreningens matning på kanalbanken mittemot herrgården är i full gång och många olika matningar finns också i trädgårdar.

Håll ögonen öppna efter lite ovanligare och vackra arter som steglits och stenknäck. Hemma hade vi för någon vecka sedan besök av stenknäck vid matningen, först en, sedan en till och en till. Slutligen hade vi en flock på hela 16 stenknäckar vid matningen, en häftig upplevelse. Stenknäckarna är stora finkar med kraftig näbb, konstruerad för att knäcka hårdskaliga frön.

Bilden är tagen genom fönstret i ganska dåligt ljus och därför ingen kanonbild. Man kan få en uppfattning om stenknäckens storlek genom att jämföra med grönfinken som också finns med på bilden.

Einar Marklund

Surahammar, Statargatan, 13 december 2015. Foto: Einar Marklund