Årets mossa 2018 – vattenstjärna. Får en mossa se ut hur som helst?

Den som tror att mossa bara är mjuka tuvor och mattor i skogen eller ogräs i gräsmattan är helt fel ute. Årets mossa är definitivt ingenting för en trött skogsvandrare att luta huvudet emot eller en luttrad tomtägare att bekymra sig över.

Vattenstjärnan, Ricciocarpos natans, är en levermossa som flyter på vatten, där den kan bilda täta flytande mattor och den växer ibland också på våt dy. Den enskilda plantan ser ut som en litet grönt flytande hjärta. Den sprids med sjöfåglar och förökar sig genom att plantorna delar sig. Den är aldrig hittad med sporer i Sverige. Finns mest vid Mälaren och är ovanlig i övriga delar av landet men kan hittas i grunda näringsrika stillastående vatten framför allt i södra och mellersta Sverige. Svenska Botaniska Föreningen har utsett den till årets mossa och vill att folk ska rapportera. Den är lättigenkännlig och kan knappast förväxlas med något annat.

Så ut och leta efter vattenstjärnor i Surahammars kommun och rapportera! Den som vill se mossan in natura kan besöka Lergroparna intill kanalen i Surahammar där det är gott om den. Den växer där tillsammans med en annan ovanlig vattenlevande mossa, gaffelmossan, som också sprids med fåglar. Hittills är bara två lokaler för vattenstjärna rapporterade från kommunen! Rapportera på Artportalen eller till mig eller Tom Sävström.

Einar Marklund

Vattenstjärna och gaffelmossa. Surahammar, Lergroparna. 6 maj 2017. Foto: Einar Marklund