Bråforsturen

Den timrade trösklogen från slutet av 1700-talet. Byggnaden kallas ibland parloge, eftersom den har en tvåsidig rumsindelning.

Vitspröding, Psathyrella candolleana, växte på rötter under en rönn i södra betesmarken.

Vi vandrade i ett vackert beteslandskap.

Betet är nödvändigt för att bevara det öppna landskapet med tillhörande biologiska värden.

En handfull medlemmar besökte Bråfors kulturreservat, söndag 5/8 2018. Vi vandrade södra leden, som bitvis följer Hyttbäcken ner mot den lilla sjön med det fantastiska namnet Glimbohavet. På en höjd intill en välbevarad timrad tröskloge, avnjöt vi medhavd matsäck. Inne i trösklogen finns inskriptioner, varav den äldsta är daterad 1791. På en mager berghäll i betesmark fann vi en planta vårfingerört och i bäcken lyste stora gröna blad från Calla palustris. En kricka (hona) lyfte från bäcken och gröngöling och spillkråka gav sig till känna med sina ljudliga läten. Ormvråk och fiskgjuse noterades också, medan växtligheten karaktäriserades av sommarens torka. Torkan återspeglades också på svamptillgången som var mager. Vitspröding och en obestämd sköldskivling plus några tickor kunde vi studera. Ett par skogsharar stöttes. Kulturreservatet Bråfors bergsmansby bildades 2006 för att skydda, vårda och visa det värdefulla historiska landskapet med marker, bebyggelse och verksamheter.  I byn finns över 40 byggnader, vilka sätter sin speciella prägel på byn som för övrigt omges av ett vackert beteslandskap. Tyvärr fick bryta upp för tidigt, avskräckta av ett hotfullt åskoväder. Bråfors är värt ett återbesök!

Tom Sävström (text och foto)