Oset, Kvismaren och Öby kulle

Den 28 april begav sig ett litet gäng inklusive ett par pigga hundar iväg till fågelrika marker vid Svartåns mynning i Örebro. Strålande vårväder och fin natur mötte oss vid Oset och Kvismaren.  Förhoppningar fanns också att vi skulle få ser de beryktade ormarna på Öby kulle.

Vid ankomsten till Kvismaren stötte vi på ett traktorsläp fullt med glada kor på väg ut för att göra en naturvårdsinsats. Promenaden gick först till fågeltornet vid Rysjön, Kvismarens västra del, där vi beskådade sjöfågel av allehanda slag, en större flock snatteränder, några skedänder, stjärtänder, bläsänder, krickor och knipor. Trevligt var också att få se gråhakedopping, svarthakedopping och små fina salskrakar.  Ett större gäng tranor rastade på ängarna. Skrattmåsarna häckade på utlagda halmbalar i strandkanten. Uppe i tornet intogs också förmiddagsfikat. Lövsångare sjöng i torndungen och buskskvätta satt fint på en stängselstolpe på promenaden från tornet.

Rundvandringen på Öby kulle gav inte så mycket resultat vad ormar beträffar. En enda liten snok låg under ett stenblock och vilade. Den tidiga vårvärmen har antagligen gjort att ormarna redan lämnat sina övervintringsplatser i jakt på mat och vatten. Tosteblåvinge, påfågelögon och någon vitfjäril flög omkring.

Efter ett mindre logistikproblem på grund av en avstängd bro tog vi oss till Naturens Hus vid Oset, där vi lunchade. Efter lunch en promenad runt alkärret söder om åmynningen med fin utsikt över välskötta strandängar och småvatten. Vägen längs strandängen kantades av vackra mattor av blåblommande jordreva.

Eftermiddagsfikat intogs vid Rävgången där vi skådade ut över Hemfjärdens västligaste del, Rynningeviken. Ett högljutt grillparty var något störande för naturupplevelsen men vi såg i alla fall såväl gråhake- som svarthakedopping innan vi bröt upp för att nöjda efter dagens upplevelser återvända hem.

Klicka på bild för galleri!

Einar Marklund