Stingsberget värt att uppleva

Skogen på Stingsberget lämnar ingen besökare oberörd. 10/10 2022. Foto: Tom Sävström

Stora fina exemplar av motaggsvamp kunde ses på spridda platser på bergets lavhällar. 10/10 2022. Foto: Tom Sävström

Som grädde på moset blommade bergglim på mossig hällmark. Stingsberget 10/10 2022. Foto: Tom Sävström

Stingsbergets troll vakar med stora ögon som bergets och skogens beskyddare. 10/10 2022. Foto: Tom Sävström

Här kommer ett tips till dig med naturintresse. Besök gärna Stingsberget, vårt fina tätortsnära urberg med sina mäktiga tallar. Skogen på berget gör ingen besökare oberörd. Det är något av det allra mäktigaste vi har att uppleva i Surahammars natur. Från Storängen blickar du öster ut och ser skogen på berget avteckna sig mot himlen. Du ser inte en jämnt sågtandad rad av lika stora trädkronor – industriskogens signum. Nej, du ser en underbart ojämn rand av granspjut, tallkronor och torrakor. En urskogshorisont. För någon dag sedan gick jag runt på berget i flera timmar, med mina fyrfota vänner, Emrik och Gillis, i sällskap. Vi njöt i fulla drag av furornas grova stammar, dess knotiga former och spretiga grenverk. Här och där studerade vi åldriga, senvuxna granar. Förväntat hittade vi höga naturvärden i form av arter, knutna till gammelskogen. Grovticka (Phaeolus schweinitzii), tallticka (Porodaedalia pini), gropticka (Postia guttulata), och gränsticka (Phellopilus nigrolimitatus). Mäktiga motaggsvampar (Sarcodon squamosus) växte intill stigen. En duvhök jagade förbi och förstärkte vårt intryck av orörd gammelskog. Som krydda på moset blommade en stor planta bergglim (Atocion rupestre) på en mossig häll.
Ta med kaffekorg och njut av bergets hemligheter. Du kan känna dig trygg där uppe på platån, Stingsbergets har ett eget troll som beskyddare!