Vargjakten 2023 – lugnet före stormen

Kommer detta vackra djur överleva jakten? Varg i Lisjötrakten, Sura sn, 20/11 2022. Foto: Lennart Eriksson

Den 2 januari 2023 börjar licensjakten på varg och pågår som längst till 15 februari. 75 vargar ska dödas i en ren troféjakt. De flesta forskare är överens om att vargpopulationen i Sverige är för liten för att vara långsiktigt livskraftig. Det behövs 2000 vargar för att säkerställa långsiktig överlevnad. Att vargen är fridlyst och rödlistad bekommer inte Naturvårdsverkets beslutsfattare. Jakt är ett synsätt som bara ser vargen som ett störningsmoment, påhejade av jägarnas organisationer. Svenska Jägareförbundet utgör det största hotet mot vargens existens i landet. Hela revir ska utplånas, i en tid då skadorna av varg inte har ökat proportionellt mot tillväxten av vargstammen. Hittills har nära 2200 jägare anmält sig till jakt på 75 djur. Nära 200 i Västmanland. 240 utländska jägare finns anmälda till klappjakten. Kommer det vackra djuret som Lennart fotat i Suraskogarna att överleva jakten? Vi håller tummarna!

Detta inlägg har kategorierna Jakt. Bokmärk länken.