Gökafton, mindre blåvinge o igelkottar

Älgkalvar på vingliga ben, 26/5 2013. Ramnässkogen. Foto: Lennart Eriksson

Storskarv torkar vingarna i Virsbosjön, 6/6 2024. Foto: Tom Sävström

Mindre blåvingen är mycket liten och brun på ovansidan vingarna. 29/5 2024. Foto: Tom Sävström

Stort bestånd med getväppling på banvallen vid Sura Bruks stickspår. 24/6 2015. Foto: Tom Sävström

Årets gökafton lockade 5 deltagare och vi ändrade rutten på grund av värmen som rådde. Det blev en kortare blomstervandring kring Västsura herrgård. Vi ville se om krolliljorna fanns kvar uppe på höjden väster om herrgården. Där var förr en herrgårdspark med ädla lövträd och kryddträdgård. Området är avverkat och föremål för tomtförsäljning. En hel del krollijor kunde vi konstatera finns kvar bland allt slyuppslag. I en vägskärning vid Lisjövägen beundrade vi blommande kattfot och jungfrulin. I Västsura ekhage noterade vi svartkämpar och fina bestånd av svinrot. Vi fikade och avnjöt solnedgången ute på järnåldersgravfältet.

Mindre blåvinge
För första gången har en generation mindre blåvinge kläckts och uppmärksammats i Sura, nämligen vid Brukets järnvägs stickspår bakom Brandstationen, där mellan 20 – 30 fjärilar flög vid besök i slutet på maj och nu i början på juni. Banvall/ruderatmark med torrmarksväxter är en biotop som mindre blåvingen gillar, särskilt om värdväxten getväppling finns på platsen. (Se bifogade bilder). Mindre blåvingen är rödlistad som NT, nära hotad.

Igelkottarna
Vid besök på nationaldagen hemma hos Majvor som matat igelkottar i Virsbo i många år, berättade hon att 3 – 4 kottar varit framme vid sin matning nu i maj/juni. Under 2023 uppskattade Majvor 10 – 12 igelkottar i området. Mycket svårt få en bild av exakt antal. Under juli månad 2023 noterade Majvor igelkottar på sin tomt vid 82 tillfällen.
Igelkotten är numera minskande och rödlistad. Rapportera de igelkottar du ser i markerna. Från Sura rapporteras numera få igelkottar, i år 2024 har två igelkottar setts vid Bergsvägen och en vid Nytorpsskolan. Glädjande nog!

För övrigt noterar vi att naturen just nu är en stor barnkammare. På negativa fronten konstaterar vi ett stort nytt kalhygge på mark tillhörande Surahammars kommun. Åk efter Västeråsleden och se skövlingen. Boendenära skog ska självklart bevaras och skötas med hänsyn till friluftsliv och biologisk mångfald som rättesnöre! Ingen rolig syn.
Förtydligande: Efter kontakt med Kommunen får vi veta att området ska bebyggas med villor, kanske radhus. Förtätning med andra ord, vilket oftast medför att grönområden exploateras.