Vilda blommornas dag 2024

Den 16 juni firades Vilda blommornas dag i hela Norden. I Surahammar firades dagen med en utflykt till Skogsmuren. Tanken var ursprungligen att vi skulle ha tagit en promenad på Naddtorpsvägen för att bland annat leta efter årets växt, brunklöver, men när det efter rekognoscering konstaterades att blomningen tyvärr inte alls var påbörjad flyttades utflykten. Muren är Naturskyddsföreningens slåtteräng sedan 40 år. Naturskyddsföreningens mångårige ”slåttergubbe” Tom Sävström tog över ledartröjan och berättade om ängen och visade oss runt till de trevliga ängsväxterna som gynnats av många års slåtter. Vi var 14 personer och en cockerspanielvalp som gick runt och beundrade mer eller mindre ovanliga växter som vippärt, svinrot, Jungfru Marie nycklar, nattviol, stagg, darrgräs, ormrot, höskallra, slåtterfibblor med flera fibblor och mycket mer. En och annan fjäril visade sig också, dock inte den sällsynta väddnätfjärilen som skulle kunna dyka upp på ängen. Värdväxten ängsvädd finns här på flera håll. På tickorna på en gammal björkstubbe kröp som vanligt barkskinnbaggar omkring. Utflykten avslutades med fika. Trevlig samvaro i perfekt väder och nästan total avsaknad av mygg gjorde utflykten uppskattad.

Einar Marklund

Gruppen samlad vid ankomsten. Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Einar Marklund.

Tom Sävström berättar om ängen och Naturskyddsföreningens insatser. Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Einar Marklund.

Blomskådning ute på ängen. Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Einar Marklund.

Midsommarblåvinge. Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Tom Sävström.

Darrgräs är en karaktärsart för fina ängsmarker Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Tom Sävström

Skogsnätvinge på kvastfibbla. Skogsmuren 2024-06-16. Foto Einar Marklund.

Barkskinnbagge med unge (=nymf). Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Einar Marklund.

Avslutande fika i solskenet. Skogsmuren 2024-06-16. Foto: Einar Marklund.