Värdefull natur – underlag för kommunens översiktsplanering

Värdefull natur i Surahammars kommun – en rapport från Naturskyddsföreningen i Surahammar

Rapporten är avsedd att utgöra ett underlag för kommunens översiktsplanering och för samråd kring olika verksamheter som kan påverka värdefull natur i kommunen. I rapporten redovisas områden och objekt som Naturskyddsföreningen anser är särskilt viktiga att lyfta fram i planeringen.
I Surahammars kommun finns många intressanta och värdefulla naturmiljöer. Här finns odlingslandskap med vackra och artrika betesmarker, barr- och lövskogar och blandskogar, orörda våtmarker samt sjöar och vattendrag med rik flora och fauna. Genom att skydda och sköta dessa områden på rätt sätt kan vi bevara dessa och därmed lämna efter oss ett natur- och kulturarv till kommande generationer och öka den biologiska mångfalden.
Denna rapport har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av Tom Sävström, Lars Bsenko och Einar Marklund.

Läs hela rapporten under Arkiv/Skrivelser-Remisser/Värdefull natur i Surahammars kommun – underlag för kommunens översiktsplanering