Utflykt till Fältstationen Rördrommen

Biholkar_Rördrommen_6 juni 2014a

På nationaldagen besökte Naturskyddsföreningen i Surahammar Fältstationen Rördrommen vid Sörfjärden mellan Eskilstuna och Strängnäs. Vi blev guidade av eldsjälen Sten Ullerstad som berättade om tillkomsten av fältstationen och dess verksamhet. Vi studerade de olika modeller av ”biholkar” som fanns utställda och där solitära bin kan finna sig en bostad. Vi tog också en titt in i en bikupa där glas lagts över skattlådan så man kunde se binas arbete.
Sten berättade om grågåsprojektet där man anlagt särskilda gåsåkrar intill stationen och testat olika fröblandningar som skulle kunna vara smakliga för gässen. Med särskilda gåsstängsel försöker man hindra de ännu ej flygga gässen från att komma in på känsliga grödor.
Efteråt tog vi en promenad längs gutefårens inhägnad och upp på åsryggen från vilken man har fin utsikt över Sörfjärden. Vid stranden höll en sothöna på att bygga sitt bo.
Fika intogs i fågeltornet Rördrommen under ackompanjemang från en energisk trastsångare.
Vi besökte också Fagerviks holme till vilken man kommer via en delvis spångad stig. Därifrån har man utsikt över fjärdens södra delar. Vi såg bland annat ett 40-tal storskarvar och flera knölsvanar.

Lise-Lotte Norin