Mossutflykt till Strömsholm

Tillsammans med Botaniska föreningen i Västmanlands län anordnade Naturskyddsföreningen en utflykt till Strömsholm den 5 oktober. 13 personer samlades vid slottet för att få sig till livs lite information om mossor.
Första anhalten var ett stopp vid bron över Kolbäcksån. Primärt skulle näckmossan som växer på stenarna i vattnet beskådas. Det latinska artnamn är antipyretica vilket betyder ”mot eld”. Den användes förr som skydd kring eldstäder. Förutom näckmossor kunde den ovanliga blomman nickskära beskådas på stranden och en mängd ryssjor av nattsländelarver mellan stenarna i forsen.
På P-platsen dukades ett bord upp med diverse medhavda mossor och en liten genomgång av olika slags mossor och deras sällsamma liv följde.
Efter fikapaus på åstranden följde en vandring genom den fina ädellövskogen vid Österängen med mycket mossor på liggande och stående stammar, på marken och på stenar. En karaktärsart på stammarna är allémossa, eller ekorrsvansmossa som den ibland kallas på grund av sina grenar som är uppböjda i torka. Hasselmossa, vågig praktmossa och thujamossor är andra stora och vackra lundmossor som påträffades. På döda liggande almstammar fanns stora mängder av svampen svartöra.
Den 9 november är det dags för nästa kryptogamexkursion. Den gäller lavar och går av stapeln i Gäddeholmstrakten. Se programmet!

Einar Marklund

Exkursionsdeltagare vid Strömsholmsforsen. Foto: Tom Sävström