Sällsynt svamp i vackert beteslandskap

Vackert beteslandskap med höga naturvärden, Gatstugan/Magsjömaden, 10/9 2014. Foto: Tom Sävström

Grålila vaxskivling i naturbetesmark, Gatstugan, 30/10 2014. Foto: Tom Sävström

Fika i Västsura ekhage och diskussioner kring hagmarkernas värden, 22/7 2014. Här ses Lars Ramberg, Magnus Åstrand och Tom Sävström. Foto: Einar Marklund

Denna regniga och milda höst går det utmärkt att leta svamp i såväl betade hagmarker som i skogen. I naturbetesmarkerna vid Gatstugan växer en del vaxskivlingar och fingersvampar just nu. Ett fint fynd utgör grålila vaxskivling, Hygrocybe lacmus, som uppträder med drygt 30 fruktkroppar i en backe med gråfibbla och röllika. Naturskyddsföreningens projekt ”Naturbetesmarkernas mångfald” pågår med olika aktiviteter. Som ett led i projektet ska en utställningsskärm med ängssvampar presenteras. Vi har också haft möten i fält med markägare och gjort hembesök hos markägare/djurhållare, för att diskutera hagmarker och dess naturvärden. Ängssvampskurs och inomhusmöten har hållits med tema kring ängar och hagar. Besök i skolan planeras. Ett antal skyltar som ska sitta vid ingångar till några betesmarker ska tas fram. Vi återkommer med rapporter kring projektet, som kommer fortsätta under 2015.