Mäktig myrstack

En gammal mäktig myrstack i gammal granskog, öster om Ulvramen har rapporterats av Tom och Gunnel. Fler bilder på myrstackar hittar du under Naturen/Kuriosa i Surahammars natur/Myrstackar. Vi dokumenterar även stora flyttblock och grova träd. För att göra dokumentationen ännu mer värdefull så bör vi om möjligt ange koordinaterna för objektet så att intresserad kan hitta till sedvärdheten. Ett annat skäl för koordinatsättning är att man kan följa objekten under lång tid. Vad har hänt med myrstacken efter 15 år och när föll den grova tallen. Ni som har rapporterat kan ju ta ut koordinaterna om ni besöker objektet igen och meddela detta till webbansvarig. Mäta gärna dimensionerna på objekten om ni kan.Dokumenten kommer då att uppdateras med aktuellt data.

Gammal mäktig myrstack i gammal granskog, öster om Ulvramen, Ramnäs, 2/11 2014. Foto: Gunnel Sävström

Lars Bsenko