Lavutflykt till Gäddeholm

Lavstudier i lindallén vid Gäddeholm, 9/11 2014.  Foto: Tom Sävström

Lavstudier i lindallén vid Gäddeholm, 9/11 2014.
Foto: Tom Sävström

Silverlav på lind i lindallé, Gäddeholm, 9/11 2014.  Foto: Tom Sävström

Silverlav på lind i lindallé, Gäddeholm, 9/11 2014.
Foto: Tom Sävström

Botaniska föreningen i Västmanland och Naturskyddsföreningen ordnade den 9 november en utflykt till Gäddeholm för att studera lavar. Totalt var vi 14 personer som under Bengt Stridhs överinseende samlades på parkeringen för att ta del av det material som Bengt och Einar insamlat. Efter en längre genomgång av materialet så berättade Einar om lavarnas kärleksliv. I motsats till oss kan lavarna föröka sig både sexuellt (genom sporer) och vegetativt (soral och isidier). Promenaden genom lindallén gav tillfälle att studera vilka lavar som växte på lindarna och ett ivrigt fotande vidtog. Vi noterade bland annat allélav, kyrkogårdslav, silverlav och bitterlav. Undertecknad smakade på bitterlaven och den beska smaken satt i flera timmar. Med Tom, Tina och Lars som deltagare så fick även svamparna sin del av uppmärksamheten. Den vackra dagghättan som växer på lindstammar bland gulkantad dagglav fotades av Bengt. Rävriskan växte i lövförnan. Fikat intogs i Engelska parken och vi fortsatte sedan lavundersökningarna på de grova ekar som finns i parken. Bland annat noterades porlav och grön spiklav. Vit hattmurkla väckte intresse och fotades av Bengt. Det blev en lyckad utflykt med nöjda deltagare.

Dagghättan har sitt namn efter den "daggartade" beläggningen på hatten. Gäddeholm lindallén 9/11 2014. Foto: Bengt Stridh

Dagghättan har sitt namn efter den ”daggartade” beläggningen på hatten.
Gäddeholm lindallén 9/11 2014. Foto: Bengt Stridh

Den vita hattmurklan växer i parker och lövskogar. Gäddeholm Engelska parken 9/11 2014.  Foto: Bengt Stridh

Den vita hattmurklan växer i parker och lövskogar.
Gäddeholm Engelska parken 9/11 2014.
Foto: Bengt Stridh

Hela artlistan på de lavar som beskådades finns i Artportalen och där kan man även beskåda Bengts bilder på några fler svampar.

Lars Bsenko