Slagghögarna – lokal med rik svampflora

Slagghögarna är beläget cirka en kilometer norr Surahammars kyrka på östra sidan av väg 252. Området är ett mycket skyddsvärt på grund av sin historia med en slaggdeponi som byggdes upp i slutet av 1800-talet. Slaggen har under ett århundrade vittrat och inverkat på markförnan som är mer eller mindre basisk. Detta innebär att svampar som fodrar kalk eller är kalkgynnade växer här. Hitintills har vi noterat 10 rödlistade arter, 7 signalarter och flertal mindre vanliga/sällsynta svampar. Av dessa arter är den grå lärksoppen och jordporingen unika svampar på Slagghögarna. De är inte rapporterade från några andra lokaler i Västmanland enligt Artportalen. En utförligare beskrivning av lokalen och dess svampar finns under Naturen/Skyddsvärd natur eller använd direktlänken till Slagghögarna.

Slagghögarna är området inom den röda markeringen.

På stigen en bit in från väg 252 har Naturskyddsföreningen satt upp en informationsskylt. Slagghögarna 15/10 2013. Foto: Lars Bsenko

Slagghögarna 15/10 2013. Foto: Lars Bsenko