Citronfjärilen vid Magsjön väckte funderingar

Citronfjäril förberedd för övervintring. Väster om Magsjön, 12/12 2014. Foto: Tom Sävström

Citronfjäril suger nektar från ängsvädd. Klockarbo, Lisjö, 5/8 2005. Foto: Tom Sävström

Så här i slutet på året kan vi väl ägna våra kära dagfjärilar en tanke. De första vi ser flyga under varma vårdagar är de som har övervintrat som fullbildade fjärilar. Påfågelöga och nässelfjäril övervintrar på skyddade platser, exempelvis ihåliga träd, uthus och källare. Citronfjärilen däremot kan sitta betydligt mera oskyddat bland ris eller örter och gräs på marken. Citronfjärilen som ligger där på marken väster om Magsjön, den 12 december 2014, är inte dödsdömd. En normal vinter ger snön fjärilen ett köldskyddande täcke. Men även utan ett sådant kan man räkna med att den uthärdar ner mot minus 15 graders kyla.
Under höstens allt kortare dagar sker en del omställningar i fjärilarnas kroppar. Bland annat bildas vissa ämnen, exempelvis glycerol och fettlagren ökar. Anpassningen till den bittra vintern är suverän, så chansen är stor att just denna och många andra citronfjärilar, någon dag fram i april, kommer flyga omkring i solvarma skogsgläntor, som det där efterlängtade vårtecknet i markerna.