Utflykten till Felingen

Ett litet gäng Surabor drog den 17 maj iväg till Felingen i Virsbo, där Seppo Ormiskangas mötte upp och visade oss våtmarkerna som åstadkommits genom dämning av Lövviksbäcken. Seppo berättade om områdets historik, att det tidigare varit en sjö som från 1600-talet och framöver torrlagts genom återkommande dikningar. Virsbo bruk som ägde marken drev här ett större jordbruk. I sen tid har våtmarker återskapats i syfte att åstadkomma fågelrika viltvatten. Den övriga åkermarken har i stor utsträckning skogsplanterats.
Trots ett ihållande regn fanns en hel del fågel att beskåda. En ung havsörn svepte inledningsvis fram över oss och tranor, grågäss, kanadagäss och änder visade sig. Enkelbeckasiner och skogssnäppor spelade över våtmarken. En brun kärrhök spanade av marken och orsakade oro i skrattmåskolonin, ca 50 par. En större flock gulärlor rörde sig mellan tuvorna i våtmarken. Och sist, men inte minst passerade en älg i skogsgläntan där vi intog vårt fika under tak vid f.d. skjutbanan. Trots regnet gav oss förmiddagen vid Felingen många fina naturupplevelser.

Einar Marklund

Fågelstudier vid Felingen, Virsbo, 17/5 2015. Foto: Tom Sävström