Kolnavling – en sällsynt svamp i brandområdet

Kolnavling, Hälleskogsbrännan vid Långkärren, Fläckebo s:n, 5/7 2015. Foto: Bengt Stridh

Kolnavlingens sporer och cystid, bild ur Funga Nordica, sid 73.

Kolnavlingen, Faerberia carbonaria, är det senaste nyfyndet på svampsidan i Hälleskogsbrännan. Det var Bengt Stridh, ordförande i Botaniska föreningen i Västmanlands län, som hittade ett par fruktkroppar vid Långkärret, mellan Öjesjön och Uvberget i Fläckebo socken. Det skedde i samband med föreningens inventering av svedjenäva den 5 juli. Att döma av de fåtaliga rapporterna i Artportalen torde kolnavlingen vara en sällsynt svamp. Fyndet vid Långkärret är det första i Västmanland. Den utmärker sig genom att hatten är djupt navlad och skivorna kraftigt nedlöpande. Svampen bör mikroskoperas för säker bestämning och då kan man lätt se artens typiska tjockväggiga inkrusterade cystider.
Tom Sävström