Övervintringsholk för fjärilar

Med tungan rätt i mun fotar Jesper en grön ängsgräshoppa som vilar i en staggtuva. Muren 16/8 2015. Foto: Tom Sävström

Här inbjuder ordföranden Tom Sävström fjärilar till övervintringsholk i vår slåtteräng i Muren. 16/8 2015. Foto: Jesper Gustavsson

Söndag 16 augusti, soligt och varmt, gör vi besök i fjärilsmarkerna i Muren. Efter en stunds fjärilsskådande och efter en skön fikastund så satte vi upp föreningens nyinköpta övervintringsholk för fjärilar. Vi placerade den på en gärdsgårdsstolpe i vår slåtteräng, i höjd med ängens blommor. Citronfjäril, påfågelöga, nässelfjäril, sorgmantel och vinbärsfuks övervintrar i exempelvis trädspringor och håligheter. Men bristen på hålträd i dagens skogar är välkänd. Nu kan fjärilarna få en extra chans att övervintra i Muren och kanske visar de sig vid fagningen i april, som nyvaknade och efterlängtade vårtecken. Holken är inköpt från Hedströmmens ornitologiska förening. Kom med på slåttern av vår äng nu på söndag den 23 augusti, så berättar vi mer om fjärilsholkar och hur man bygger en sådan. Vi visar också blommande fältgentianor och berättar om nyheter kring naturvårdsarbetet i Muren. Och nya info-skylten är på plats. Välkomna!

Jesper och Tom