Dialogmöte om skogsavverkningar vid Lindmuren

Karta över Lindmuren, där områden är färgmarkerade och numrerade. Siffrorna förklaras i inlägget.

Läs Naturskyddsföreningens rapport "Ny vår för skogen".

Läs Naturskyddsföreningens rapport ”Ny vår för skogen”.

Skogsstyrelsen initierade och Sveaskog kallade till dialogmöte 5/11 med olika intresseorganisationer om förestående skogsavverkningar norr om golfbanan, öster om riksväg 66 i Surahammar, se bifogad karta. Området kallas allmänt Lindmuren, där skogen har flera motionsspår och därmed är livligt frekventerat av boende i Sura. Representerade var SSOK,  Brukshundklubben, Kommunen, Golfklubben och Naturskyddsföreningen. Totalt berörs ca 38 ha barrskog, varav drygt 20 ha omfattas av särskilda hänsyn. Hänsynen består i att ett par områden (nr 5 o 10 på kartan) sätts av för fri utveckling och på andra områden sker så kallad överhållning (nr 1, 6,7,8 o 9), vilket innebär att skogen gallras försiktigt och sparas på så sätt i ca 30 år. Gröna områden slutavverkas med och utan fröträd. Område 11 o 12 gallras. Som representant för Naturskyddsföreningen blir man sällan nöjd med naturhänsynen vid slutavverkningar, men Sveaskog visar vilja att åstadkomma något som kan bli acceptabelt, för såväl skogens innevånare som för oss människor som på olika sätt söker rekreation och naturupplevelser i den tätortsnära skogen.

Läs också Naturskyddsföreningens rapport ”En ny vår för skogen”, där föreningens förslag på ny skogspolitik presenteras. Finns att ladda ner på hemsidan www.naturskyddsforeningen.se