Svamputflykt i kalkgranskog

Under ledning av Bo Eriksson, Västerfärnebo, besökte några deltagare från Naturskyddsföreningen i Surahammar ett område i Sala kommun som är känt för sin förekomst av svampar som kräver kalk i marken för att bilda fruktkroppar. Området utgörs av en kalkgranskog med inslag av tall och diverse lövträd strax nordväst Gudmundstorp. Svamptillgången var dålig men vi hittade några arter som kräver eller gynnas av kalkrik mark.

Svamputflykt på kalkrika marker, Gudmundstorp NV 17/9 2016. Foto: Tom Sävström

Svamputflykt på kalkrika marker,
Gudmundstorp NV 17/9 2016. Foto: Tom Sävström

Olivspindlingen kräver kalk i marken för att bilda fruktkroppar. Gudmundstorp NV28/8 2016. Foto:Lars Bsenko

Olivspindlingen kräver kalk i marken för att bilda fruktkroppar.
Gudmundstorp NV 28/8 2016. Foto:Lars Bsenko

Olivspindlingen är en svamp som kräver kalk och kan sägas utgöra en karaktärsart för kalkrik granskog. Den är allmän i dessa biotoper men förekommer inte i Surahammars kommun. En annan art som gynnas av kalk men inte kräver det är rödgul trumpetsvamp. Denna utmärkta matsvamp kan man hitta även i Surahammar på lämpliga lokaler.

Det som dock mest utmärker kalkgranskogen är förekomsten av vackra spindlingar varav många rödlistade. En av de mera framträdande är den vackert blå slemspindlingen som dock inte är rödlistad. Många av dessa spindlingar doftar speciellt som odörspindlingen, anisspindlingen och kryddspindlingen. En kremla som gynnas av kalk är krusbärskremlan som doftar som krusbärskompott.

Blå slemspindling växer gärna i kalkrika granskogar. Gudmundstorp NV, 15/9 2011. Foto:Lars Bsenko

Blå slemspindling växer gärna i kalkrika granskogar.
Gudmundstorp NV, 15/9 2011. Foto:Lars Bsenko

Odörspindlingen, Cortinarius mussivus, har en stark och komplex doft. Gudmundstorp NV, 15/9 2011. Foto:Lars Bsenko

Odörspindlingen, Cortinarius mussivus, har en stark och komplex doft.
Gudmundstorp NV, 15/9 2011. Foto:Lars Bsenko

Hela artlistan för Gudmundstorp NV kan du hitta i Artportalen.

/Lars Bsenko