Tidig mosaikslända i Västsura hassellund

Fälthandboken om trollsländor rekommenderas. Bra bilder och beskrivningar av alla arter förekommande i Sverige.

Hona av tidig mosaikslända vilar i skogsbryn, Västsura hassellund, 18/5 2018. Foto: Tom Sävström

Trollsländor är en spännande insektsgrupp, där de vackra mosaiksländorna utmärker sig genom sin storlek och vackra teckning på kroppen. De är mycket snabba flygare och svåra att fånga i håv. Men de ses ofta sitta stilla på någon växtlighet och blir då lättare uppmärksamma i kikare eller ges då en god möjlighet till fotografering. Sedan kan man från fotot jämföra med bild i boken om trollsländor eller i det gedigna bildmaterialet som finns inlagt i Artportalen. Den tidiga mosaiksländan är en sydlig art i landet med Västmanland/Uppland som nordgräns. Den fulländade sländan (Imago/adult) brukar visa sig i början på maj (södra Sverige) och ha en flygtid några dagar in i juli månad. I Västmanland ligger första fynden av flygande tidig mosaikslända kring 17-18 maj, (se Artportalen).  Den utmärker sig genom att både mellankroppen och bakkroppen är tätt håriga. Arten är en försommarflygare till skillnad från övriga mosaiksländor. Ut och skåda och rapportera dina fynd i Artportalen!

Fälthandboken om trollsländor kan du beställa genom Entomologiska föreningen i Stockholm, Box 50007, 104 05 Stockholm. Kontaktperson Bert Gustafsson, telefon 08-519 540 00.