När varfåglarna överraskade oss i sommarhettan

Varfågel, mattiggande årsunge, Svartmuren, 22/6 2018. Foto: Tom Sävström

Som en vålnad visade kronhjorten upp sig i skogsbrynet, midsommaraftons kväll 2018. Foto: Tom Sävström

Sommaren 2018 är extrem ur flera synvinklar. Varmt och torrt väder har dominerat. Kris är ordet bland bönder och andra djurnäringar. Fodret i så väl betesmarkerna som på vallarna tryter. Det knastrar under skosulorna när man vandrar i skog och mark. Hoppas regnet kommer. Men det finns positiva inslag i markerna torrsommaren 2018. På ett hygge i trakten av Svartmuren, väster om Seglingsberg, mötte jag och Gunnel en varfågelfamilj, på kvällen 22 juni. Vi umgicks förtroligt med varandra och vi kunde urskilja fyra ungfåglar som mattiggde på hygget. Några dagar senare, 26 juni, besökte vi Öjesjöbrännan, norr om den stora myren Skennaren. Ute på det brännheta hygget torkade vi svetten från våra pannor, när plötsligt en varfågel varnade och avslöjade sin kull på tre ungar, som flygfärdiga visade upp sig för oss, på riktigt närhåll.

Varfågelhäckningar i Västmanland är inte vanligt, men några lyckade sådana har förekommit i det stora brandområdet från 2014. Häckar annars vanligast från Dalarna och norrut. På väg hem i kvällningen 22 juni fick vi se en mäktig kronhjort, som i ett skogsbryn visade upp sig som en vålnad. Det var midsommaraftons kväll 2018. Ibland har man flyt i markerna.

Tom och Gunnel Sävström