Fint svampfynd vid Gatstugan

Li Dimberg visar stolt sitt fynd av kejsarskivling. Bra gjort att reagera på att det inte var vilken svamp som helst som påträffades. Arten är annars lätt att gå förbi.

Kejsarskivling i granplantering, Gatstugan 14/8 2018.

Strax norr om kommungränsen vid Gatstugan, alltså i Ramnäs socken, gjordes nu i augusti/september 2018 fynd av kejsarskivling (Catathelasma imperiale). Det var Urban och Li Dimberg som gjorde fyndet den 25 augusti och vid besök på lokalen 14 september fanns fortfarande fina fruktkroppar att beskåda. Det är en stor skivling med tydligt dubbel ring på en tjock fot. Hatten är 10 – 20 cm bred, brun med mörkare fläckar. Växtplatsen är en granplantering där man kanske inte förväntar sig finna märkvärdiga eller sällsynta svampar, särskilt inte kejsarskivling som i litteraturen anges helst växa på kalkgrund. Men kanske är det något där i marken vid Gatstugan som på ett gynnsamt sätt påverkar denna fina svampart, som är rödlistad som sårbar (VU). Många områden där kejsarskivlingen växer är kulturpåverkade och präglade av tidigare plockhuggning och skogsbete, (Nitare, Signalarter, indikatorer på skyddsvärd skog, flora över kryptogamer, Skogsstyrelsen, 2000). Inne bland granarna, där man får vika undan grenverket för att ta sig fram (skyddsglasögon rekommenderas), finns en hel del andra svamparter som bildar mykorrhiza med gran. Vi har en fin svamphöst i skogen, så ut och leta och plocka!