Sensommarens sprakande färgprakt förgyller

Det är sensommar, höstlikt och därmed skördetider. Gott om lingon och fläckvis även blåbär. Kantareller har också ett bra år. Sensommaren betyder också fjärilar som kläckts och nu flyger omkring och förgyller tillvaron för oss. Har du en trädgård eller balkong kan du med fördel anlägga en liten äng eller plantera en balkonglåda med fjärilsväxter. Det gynnar även pollinatörerna, som är så livsviktiga. På Stenbovägen i Surahammar har våra grannar Eva och Bo Forsell en fantastisk prunkande trädgård med framför allt många sorters Dahlia, över 70 olika sorter. Och de får hela tiden fint främmande och besök av fjärilar och andra insekter som gillar mångfalden av blommor. Tyvärr finns också mera ovälkomna djur, som mördarsnigel och tvestjärt. Men här presenterar vi en liten bildkollektion från Stenbovägen 11. Det är bara att njuta av såväl blommornas som fjärilarnas färgprakt. Tistelfjärilen har invaderat Sverige i år och en ny generation har kläckts, på värdväxten som utgörs av vägtistel och åkertistel. Amiral har precis som påfågelöga och nässelfjäril, brännässla som värdväxt. Ännu finns inget bevis för att tistelfjäril och amiral lyckats övervintra i vårt land. Snart gömmer sig övervintrarna bland dagfjärilarna, de som klarar en vinter, och vi får vänta tills i vår på ett återseende.
Foto: Eva Forsell