Återinför inte jakt på ekorre och hermelin

Vem kan finna nöje i att döda en ekorre och vem kan komma på att föreslå detta, undrar en bred allmänhet. Foto: Lennart Eriksson

”Nu kan ekorrskolan börja igen- ekorrjakt är ett ypperligt sätt att skola in unga jägare”. Det tycker Svenska Jägareförbundet. Vi är emot ett sådant synsätt på en djurart. Foto: Lennart Eriksson

Ekorrunge i nyponbuske. Kan Naturvårdsverket tillåta att den blir ett offer för jägarnas ”ekorrskola”? Foto: Lennart Eriksson

Naturvårdsverket föreslår också jakt på enkelbeckasin. Vi trodde verkets uppdrag var att främja ett rikt djur- och fågelliv. Foto: Lennart Eriksson

I Naturskyddsföreningen avråder vi bestämt från återinförande av jakttid på ekorre och hermelin, vilket Naturvårdsverket föreslår. Användningsområdet för kött och skinn från ekorre och hermelin är synnerligen begränsat. Förslaget om jakt på ekorre har mötts med mycket starka reaktioner från våra medlemmar och en naturintresserad allmänhet. I Naturvårdsverkets förslag till jakttider ges jakten ett oproportionerligt stort utrymme i förhållande till andra friluftsintressen och inte minst ett växande upplevelseintresse för fåglar, däggdjur och skyddad natur. Varken jakt- eller hundträning ska få ske under brunst-, spel-, parnings- och yngeltid och inte heller under tid när ungarna är beroende av föräldrarna för att överleva.

Till råga på allt vill man också tillåta jakt på bland annat snatterand och enkelbeckasin och så vill verket införa skyddsjakt på trana och sångsvan, utan att inhämta tillstånd för sådan jakt. I Naturskyddsföreningen förordar vi mera av naturupplevelser i en rik natur, än mera av jakt och dödande!

Vill du läsa Naturvårdsverkets hela förslag samt vad Naturskyddsföreningen centralt anser går du in på riksföreningens hemsida: www.naturskyddsforeningen.se

Detta inlägg har kategorierna Jakt. Bokmärk länken.