Årsmötet sent om sider

Utan betesdjuren från Ramnäs lantbruk och utan vår förenings engagemang, skulle fältgentianan och andra naturvärden i Muren gå förlorade. 7/10 2020. Foto: Tom Sävström

Onsdag kväll 14/10 2020 höll vi i Naturskyddsföreningen Surahammar årsmöte i Folkets hus. Normalt har vi våra årsmöten i mars månad, men på grund av pandemin ställde vi in mötet i mars. I den stora lokalen Mimer i Folkets hus kunde vi hålla stora avstånd och därmed nu genomföra mötet på säker nivå. Styrelsen omvaldes i sin helhet, förutom Jesper Gustavsson som vill göra paus i styrelsearbetet. Jesper avtackades av ordföranden för sina insatser i föreningen, som omfattar närmare 20 år. Som ny i styrelsen invaldes Brita Persson, som har ett genuint naturintresse och som ganska nyinflyttad till Sura, hoppas få lära sig mera om naturen i Surahammar. Välkommen till styrelsen Brita!

Nuvarande styrelse efter konstituerande mötet; Tom Sävström ordf., Lars Bsenko sekr., Lotta Norin kassör, övriga ledamöter; Einar Marklund, Kristin Andersson, Mikael Mälberg, Brita Persson.

Föreningen kommer även i år mata vinterfåglar vid Sätten och starta en ny matning i Västsura hassellund. På mötet rapporterades en hel del observationer från markerna, som berguv vid Hovgården, bergand i Östersjön och att en älgtjur, 16-taggare, filmats i markerna. Ännu ett lyckat år för fältgentianan i Muren berördes. Det gjordes reklam för Artportalen där man kan se vad som rapporteras dagligen i Surahammar, samt ansågs att vår egen hemsida ska vara aktuell och uppdateras med bilder och naturinformation.

/Tom Sävström