Promenad vid Sätten

Naturskyddsföreningens söndagspromenad den 11 april vid Sätten lockade sex deltagare på jakt efter vårtecken. Under promenaden beskådades bland annat gulsippsmattor, dock ännu utan blommor, några blommande plantor rysk blåstjärna nära p-platsen norr om vägen men vårblomningen i övrigt var inte så märkvärdig. Bofinkar och rödhakar sjöng runt omkring oss. Promenaden gick på båda sidor om kanalen, den västra sidan är efter genomförda röjningar och nybyggd port i områdets norra del tillgänglig och fullt framkomlig.

Kanalområdet är nyröjt, båda sidor av kanalen är välstädade från ris och bråte. Man kanske kan ifrågasätta urvalet av de träd och buskar som lämnats kvar på banken. Där tronar buskar av druvfläder, en invasiv art som mer och mer börjar karakterisera hyggen, medan alla fågelbärsträd är noggrant bortrensade. Ett fint bestånd av den ovanliga arten glansros är borta, men återkommer förhoppningsvis.

En annan invasiv art som tycks utöka sin areal i området är parkslide, nu i form av torra manshöga stänglar. Möjligheterna att använda de ihåliga stänglarna till biholkar ventilerades.

Ordförande Tom visade på intressanta svampar i området. Bäveraktivitet och avverkningar gör att det finns en hel del liggande stammar i anslutning till kanalen även om själva kanalområdet är välstädat. Bland annat såg vi fina talltickor i ett par gamla tallar, svartöra på liggande almsjukedödade almar, luktticka, tegelticka, klyvblad och doftande naftalinskinn på en ekkvist. Av andra kryptogamer visades bland annat på filtlavar på de liggande grova trädstammarna och på svällande kuddar av kransmossa, Västmanlands landskapsmossa. Gott om skal av fläcklundsnäckor var det i förnan. Under en gren fanns massvis med 5 mm-stora platta snäckskal som i efterhand har artbestämts till fläckdisksnäcka, en art som inte har så många fynd i länet men som sannolikt är förbisedd på grund av sin litenhet. Antalet malakologer (snigel- och snäcknördar) är ju inte heller så stort i länet!

Nästa punkt på föreningens vårprogram är gökotta vid Toftsjön den 16 maj. Då lär det vara betydligt grönare i markerna.

Klicka på bild för bildspel!

Einar Marklund