Ett bra år för vitryggen

Du kan läsa mera om vitryggiga hackspetten på Naturskyddsföreningens hemsida. Ett av många framgångsrika faunaprojekt i föreningens regi.

Svenska Naturskyddsföreningen driver sedan 30 år ett projekt för att rädda den hotade vitryggiga hackspetten i Sverige. Under 2020 bekräftades sex häckningar runtom i landet. I Värmland fanns en bekräftad häckning. I Uppland/Gästrikland har fyra häckningar bekräftats. Positiva nyheter kommer även norrifrån med en bekräftad häckning i Umeå. Vidare placerade Naturskyddsföreningen i juli ut åtta vitryggiga hackspettar i Dalarnas län. (Hämtat från Naturskyddsföreningens verksamhetsberättelse 2020).

Vitryggen är rödlistad CR, akut hotad. Den kan ses som en paraplyart där många andra fåglar och organismer bland växter och djur trivs i vitryggens lövrika biotoper. Senast en vitryggig hackspett rapporterades i Surahammars kommun var 19/7 2016 vid Kvarnängarna söder om Lilla Vallsjön i Virsbo, (Artportalen). Kanske kan det stora brandområdet i Västmanland bli ett framtida häckningsområde för vitryggen. Det hoppas vi på!