Våren är seg, men ljuset väcker naturen till liv

Kungafamilj vid Suraslussen, efter lyckad häckning! Foto: Bo Johansson

Tuvullen får symbolisera vårens kraft och frammarsch, men också förmedla doften av myr. Gölmossen 30/3 2022. Foto: Tom Sävström

Idag, den 1 april, har våren lurat oss med hagelbyar och minusgrader, men den är på gång, på allvar. En snöfattig vinter och en vårvinter med kalla nätter har varit positiva för de som älskar åka långfärdsskridskor och vi andra som gillar att gå på tur på frusna sjöar och mossar. Orrar hörs från myrarna tidiga morgnar, hackspettarna trummar och svanesången ljuder från sträckande och rastande fåglar.
Vid slussen i Sura har tre forsärlor setts och på stocken i Östersjön torkar storskarvarna sina vingar. De vackra salskrakarna har rastat i sjön och på vårisen har rastat måsar, trutar och havsörnar. Vid Lindmuren finns en mäktig tallskog som Sveaskog lovat skydda och de har också avsatt Vågön i Vågsjön för fri utveckling. Vid Ursjön har också fina tallmiljöer skyddats, så det finns glädjeämnen, förmedlat från ett annars hårt åtgånget skogslandskap. Men om man dagligen gör turer i skogen, förstår man att vi måste upphöra med kalhyggesbruket och skydda mera skog!

Till sist en tanke till rovdjuren, som trots hot och hat lyckas med konststycket att stå emot och fortsatt visa att de står överst på näringspyramiden som naturens ”nyckelarter”!
På årsmötet 23/3 omvaldes hela styrelsen och örnräknardagen 5/3 såg vi 4 havsörnar och 1 kungsörn i Lisjö. Missa inte att följa med föreningen på vår nästa utflykt till Bombmurkleskogen den 17 april. Du får då vandra i en av Sveriges och kanske Europas rikaste granskog med bombmurkla. Välkomna!

Noterbart! Bo Johansson, duktig fotograf i Sura, konstaterade häckning av kungsfiskare vid Suraslussen för ett par år sedan. Dokumentation visas i detta inlägg.