Utflykt till Bombmurkleskogen

Grankotteskivling. Bombmurkleskogen 17 april 2022. Foto Einar Marklund.

Myra (Formica sp.) på vårkotteskål. Bombmurkleskogen 17 april 2022. Foto Einar Marklund.

Påskdagen den 17 april besökte fyra medlemmar i Naturskyddsförening Surahammar den skog som kallas Bombmurkleskogen. Området är utförligt beskrivet av Tom Sävström i ett inlägg från den 6 mars i år. I inlägget finns en länk till en rapport som visar på områdets stora skyddsvärde.

Vi utgick från Vattenverket och den första svampen som noterades var stor aspticka som växer på två grova aspar vid sidan av vägen. Norr om vägen ned mot Gatstubäcken visade Tom på en tidigare känd förekomst av ostticka (VU) på en grov asplåga.

Vi fortsatte Ekängsvägen mot rullstensåsen där vi vek av norrut för att bege oss till Bombmurkleskogen. Innan vi kom in i Bombmurkleskogen fångade Einar Marklund en kärrspindel som han visade för oss andra.

Väl inne i den mossrika granskogen, där mossorna domineras av husmossa, väggmossa, kvastmossor och stjärnmossor hittade vi ett första exemplar av bombmurklan. Fruktkroppen såg färsk ut och var säkerligen nyss uppkommen. Vi letade igenom hela skogen och totalt fann vi ungefär ett hundratal fruktkroppar. En del växte enstaka medan andra växte i små grupper.

Bland övriga vårsvampar kan nämnas den vanliga grankotteskivlingen som växer på i marken begravda grankottar. Grankottarna kan ligga så djupt som 10 cm ned i marken och fruktkropparna bildas från den begravda kotten. Einars bild visar tydligt den del av foten som varit begravd i marken. En betydligt sällsyntare svamp är vårkotteskålen som är en svart skålsvamp som bildar fruktkroppar på markliggande grankottar.

Vi noterade ett antal andra svampar under utflykten och alla fynd är inlagda i Artportalen.

/Lars Bsenko