Stämningsfullt möte med varg

Möte på Suraskogen med ett ståtligt och vackert rovdjur. För ett ögonblick stod tiden stilla! April 2022. Foto: Bo Johansson

Varg i fin skogsmiljö, vaksam och skygg. Surahammar i april 2022. Foto: Bo Johansson

En unik upplevelse i Suraskogarna förmedlar vi här på hemsidan. En vargfamilj, fem djur, passerar skogsbilvägen framför bilen, den sista vargen i flocken blir kvar i skogsbrynet, går runt bakom bilen och ansluter till flocken på andra sidan vägen. Bo Johansson fick en stämningsfull bild på vargen i skogsmiljö.
Upplevelsen som Bo förmedlar, får mig tänka på intresset för rovdjursturismen i Sverige, som ökar stadigt – både hos svenskar och internationellt. De stora rovdjuren spelar en viktig roll i skogens fungerande ekosystem, och många vill få en chans att se djuren i sin naturliga miljö. Eller höra vargen. Det finns gott om exempel där exempelvis varg-, järv- och björnskådning skapar inkomster och gynnar lokalsamhällen. Detta i kontrast mot jägarorganisationernas syn på rovdjuren som hot mot deras jaktintressen. Enligt Rovdjursföreningen kan mellersta och södra Sverige härbergera 1000 vargar, sett till födan av stora djur, älg, rådjur, dovhjort, kronhjort, vildsvin. Det finns hopp för flera vargar i vår natur och därmed flera stämningsmättade upplevelser för en naturintresserad allmänhet.