Fagning i Muren

Fagningen den 29 april lockade två (2) personer, ett antal som väl kanske får betraktas som något klent med tanke på att föreningen har 125 medlemmar. Kanske väderutsikterna var avskräckande då kyla och regn förutspåddes på eftermiddagen. Regnet uteblev men friska vindbyar gjorde sitt bästa för att sprida ut det hopkrattade lövet. Området väster om vägen var rätt påverkat av vildsvinsbök. Förhoppningsvis finns dock vippärten fortfarande kvar i området. Gruppen beslöt enhälligt att koncentrera insatserna till den östligaste delen av området öster om vägen med torrbackar och staggvegetation, ett område med höga biologiska värden. Hela det området hanns inte med så fortfarande finns en del städjobb kvar här liksom i området väster om vägen.

En trevlig bekantskap under arbetets gång var en kopparödla, något stel i kylan men därigenom lätt att fotografera. Annars var det på grund av kylan stillsamt var beträffar såväl insekts- som fågelaktiviteter.

Einar Marklund

Löv och ris krattas ihop … Foto: Einar Marklund

… och transporteras bort. Foto: Einar Marklund

Färdigstädat parti av ängen. Foto: Einar Marklund