Vilda blommornas dag 2023

I Surahammar var vi 14 personer och 13 ungnöt som på Vilda blommornas dag studerade floran i Västsura ekhage. Tom Sävström guidade oss runt och berättade om gravfältets och ekhagen historia det rika växt- och djurlivet och naturskyddsföreningens insatser med röjning i hagen. Den långa torkan och de senaste dagarnas värme har gjort att blomningen i torrbackarna nu i huvudsak var över. Enstaka brudbröd och tjärblomster i slutfasen av blomningen kunde ses. En av hagens trevligare bekantskaper, backtimjan, kunde beskådas. Annars beundrades bland annat fina snår av rosor, mest nyponros. Om den ska hållas tillbaka och förhindras att sprida sig diskuterades. Mest diskussion blev det kring några vitblommiga rosbuskar, huruvida taggarna var raka eller krokiga. Bladens körtelhårighet och en viss övervikt av raka taggar (?) tyder väl på att det är den vitblommiga varianten av hartsros. Ett däggdjurskranium väckte också uppmärksamhet. De kraftiga rödgula framtänderna tydde på att det var resterna av en bäver!

Ett par timmar i småregn avslutades med fika i närvaro av en intresserad nötdjurspublik. Deltagarna verkade trots vädret nöjda med turen i hagen och hoppades att regnet skulle hålla i sig ett tag till till fromma för törstande växter och djur!

Einar Marklund

Nyfikna ungdjur betraktar gruppen på en av torrbackarna i Västsura ekhage. 18/6 2023. Foto: Tom Sävström