Magforsen och mellandagsnatur

Annandag jul vid Magforsen som alltid bjuder på öppet vatten och vackra synintryck. Foto: Tom Sävström

Öppet vatten vid Herrgården, Surahammar, 28/12 2023. Foto: Tom Sävström

Strömmande vatten. Magforsen 26/12 2023. Foto: Tom Sävström

Utter i djup snö, Magforsen 27/12 2023. Foto: Daniel Karlsson

I mellandagarna har en utter setts vid Magforsen i Surahammar. Daniel Karlsson fick en filmsekvens på uttern när den sprang i djup snö på isen. Undertecknad såg uttern dagen innan, då blev den skrämd och försvann in i strandskogen väster om ån. Utter har också setts i Ramnäs, Seglingsberg och Virsbo. Vid Sätten övervintrar ett 50-tal gräsänder och i klibbalarna kan man se siskor klänga omkring i grenverket. Vid Naturskyddsföreningens matning på kanalbanken sågs en stenknäck mellan jul och nyår.

Vi har just nu ett snörikt vinterlandskap och det bjuder på vackra fotomotiv. Just Magforsen är värt ett besök, då där alltid finns öppet vatten. Hoppas vi ses på nyårsvandringen den 14 januari då vi vandrar från Stenhuset över Sätten upp till Kohagen och Magforsen.

Vi önskar alla en god fortsättning på 2024, med hopp om framgångar för naturskyddet och många fina upplevelser i markerna!
2024-01-01
/Tom Sävström