Bilden från markerna

Möte med hökugglans skarpa blick – ett minne för livet! 21/3 2021 vid Kolartorp. Foto: Lennart Eriksson

Svarthalsad trast vid matning, Vallonvägen 39, Surahammar. 9/2 2024. Foto: Sara-Lisa Penner

Hökugglan är en dagaktiv fågel som häckar norrut i Sverige. Den flyttar söderut under vintern och ses regelbundet i Västmanland under vintrarna. Den är inte bara lik en hök, den jagar också på dagen till skillnad från de flesta andra ugglor. Får man syn på en hökuggla är det oftast som den sitter i en trädtopp, gärna på ett hygge eller en ängsmark, där den spanar efter sorkar, möss och andra bytesdjur. Under innevarande vinter har en hökuggla setts vid upprepade tillfällen i trakten av Sörby i Ramnäs. Ibland händer det att den häckar söderut i landet, senast det hände i Surahammars kommun var 2017, i asp vid Källdalen.

När detta skrivs (16/2) regnar det utanför mitt fönster och det töar rejält. Kanske går vi mot en tidig vår. På förmiddagen blev det en tur till Magforsen genom Kohagens naturreservat. En havsörn svepte förbi lågt över ån ut mot Magsjön. Det är mäktigt att se denna majestätiska rovfågel i markerna. Och du som fågelintresserad har säkert uppsnappat fyndet av svarthalsad trast vid en matning på Vallonvägen 39. Asiatisk fågel påträffad i Sverige drygt 60-tal tillfällen. Kul när ovanliga fåglar visar sig och drar skådare till vår kommun. Ut och upplev!

Vårprogrammet är utskickat till medlemmarna och närmast på programmet står örnspaning i Lisjö 2 mars, med avfärd från Stenhuset kl. 09:00. Välkomna!

Tom Sävström, ordförande