Storheter i naturen

Mäktig myrstack i granskog, strax norr Skomakartorp, Sura, 24/3 2015. (Koord: 6619495-1520120). Foto: Torbjörn Holmstedt

Kanske är detta Suras största flyttblock, beläget vid Vågsjöns nordöstra strand. 25/3 2015. Foto: Torbjörn Holmstedt

Grov sälg i bryn vid Vamossen, Lisjö, 25/3 2015. Foto: Torbjörn Holmstedt

Omkretsen mäts med talmeter, sälgens omkrets 200 cm i brösthöjd. Vamossen, Lisjö 25/3 2015. Foto: Torbjörn Holmstedt

Visst är det kul och spännande att hitta storheter i naturen. Ett träd, en myrstack, ett flyttblock eller annat som kan imponera på betraktaren. Här om dagen hittades ett par mäktiga myrstackar i granskog, på en höjd strax norr om Skomakartorp i Sura. Stackmyran, eller röd skogsmyra, som är dess svenska namn, är lite av en skogsvårdare. Myrorna inom ett samhälle kan äta tusentals insekter per dag. Många av dessa är skadeinsekter. Vid Vågsjön finns också ett enormt flyttblock, som är värt att besöka. Du hittar blocket i sjökanten om du följer stigen söderut från parkeringen där vägen kröker mot Uggelbo. Efter ca 300 meter längs den vältrampade stigen når du stenbumlingen. Till sist en avstickare till Vamossens gamla odlingsmarker och fyndet av en grov sälg, stående i ett skogsbryn. Inte så gott om grova sälgar i markerna, denna mäter 200 cm i omkrets, mätt 130 cm ovan mark. På sälgen växer tre arter tickor, sälg- kudd- och eldticka. Hittar du storheter i markerna, ta en bild och skicka till lars.bsenko@telia.com eller t.savstrom@hotmail.se, så bidrar du till dokumentationen på hemsidan, av mångfalden i vår natur.