Insekter och andra småkryp på Stenhuset

Raggbockens larver utvecklas i solexponerade tallågor. Hälleskogsbrännan, Uvberget, Fläckebo s:n, 26/10-2014. Foto: Tom Sävström

Mellan 18/7 – 23/8 visas en utställning om insekter på Stenhuset i Surahammar. Dels fantasifulla djur i glas, smide, keramik, målningar, metaller m m. Verkliga fjärilar och skalbaggar visas i cafédelen, där foton finns på Tomas Tranströmers insektssamling från Runmarö. Janne och Jocke Thornell visar fjärilar och Lars-Ove Vikars, Sveriges främste expert på brandinsekter, berättar om några skalbaggars beroende av skogsbrand, där arterna visas i preparerad form. Om raggbocken (Tragosoma depsarium), barrskogens största långhorning får man veta att den är starkt brandgynnad och gynnas av branden på både kort och lång sikt. Dess larver utvecklas i solexponerade grova tallågor. Det senaste fyndet av raggbock i Västmanland gjordes för över tio år sedan i naturreservatet Stora Hoberget inom det nuvarande brandområdet. Finns arten ännu kvar så kommer den att gynnas enormt av branden. I caféet finns även Naturskyddsföreningens skärmar om Naturbetesmarkernas mångfald utställda.