Vårsvampar, årsmöte och ugglekväll

Här följer en kort rapport från senaste aktiviteterna i föreningen. Den 8 mars visade vi ett 10-tal deltagare från Botaniska föreningen i Västmanlands län Suras fina lokaler med bombmurkla och rökpipsvamp. I Västsura ek- och boklund kunde vi även visa scharlakansskålen med 4 exemplar.

Här visas rökpipsvampen i Västsura hassellund för en intresserad skara. 8/3 2014. Foto: Tom Sävström

Vid årsmötet 12 mars, som var välbesökt, omvaldes styrelsen i sin helhet. Särskilt inbjuden var länsförbundets ordförande Gunnar Rosén, som fick förtroendet att leda vårt årsmöte, vilket han gjorde med bravur. Lennart Waara visade en serie vackra och välfångade fågel- och växtbilder från Öland.

Ugglekvällen den 15 mars bjöd på kallt och blåsigt väder med snöbyar. Ugglemys med brasa och korvgrillning var ändå ett givet inslag. En stund vid skymningsdags kunde vi se fullmånen, vinden mojnade och en kattuggla kunde då höras från Hästlösa. En morkulla flög sin rutt upp mot Finnmossen och från omgivningarna hördes sångsvan, gäss och tranor. Tack till Louise och Inge som fixade grillbrasan!