Gökotta med drag vid Billsbo – 11 maj 2014

I denna ljuvliga tid – mellan hägg och syren – blev en mycket lyckad gökotta när Hembygds- och Naturskyddsföreningen besökte markerna kring Billsbo. Man kan tala om riktigt drag, när minst fyra gökar fanns i trakten som ivrigt inmutade sina revir. Den första hördes vid Stora Långtallbo, (Sångarbo). Under de tre timmar vi tillbringade i markerna kring Billsbo hörde vi hela tiden gökrop och vi kunde också räkna till tre sjungande gärdsmygar. Vi avnjöt kaffet på kullen intill knoppande syréner och blommande körsbär. Vi underhölls av skönsjungande lövsångare, svarthätta och koltrast. Lite mera avlägset över nejden lyssnade vi till orrkutter, svanesång och tranornas morgonrevelj.
Innan hemfärd spanade vi av norra delen av Långsjön och räknade in 1 par storlom, drillsnäppa, 4 fisktärna och två fiskmåsar. Här sjöng också en ärtsångare, en talltita födosökte och i trädtoppshöjd drog ett 20-tal mindre korsnäbbar förbi. Vi i den lilla skaran som var med var mycket nöjda med morgontimmarna vid Billsbo, där vi bland torpruiner, gamla ekar och kulturväxter kände ”historiens vingslag”.