Fina starrfynd i Surahammar

Starrsläktet Carex är det artrikaste kärlväxtsläktet i den svenska floran. Av totalt 144 arter har ca 38 hittats i Surahammar. De senaste åren har vi inom ramen för den kärlväxtinventering som görs av Botaniska Föreningen i Västmanlands Län (BFiV) påträffat några nya i kommunen. Här är en kort presentation. Gemensamt för dem är att de här är på eller nära nordgränsen i länet.

Hartmansstarr (Carex hartmanii) är rödlistad som nära hotad och finns i en sumpskog vid Haga. I länet finns den i övrigt bara på Ängsö och på en lokal i Hallstahammars kommun.

Hartmansstarr Haga sumpskog 6/6 2009 Foto: Tom Sävström

Hartmansstarr Haga sumpskog 6/6 2009
Foto: Tom Sävström

Slokstarr (Carex pseudocyperus) är en vacker högvuxen starrart som i år hittats vid Västersjön, där den växer i stora fina bestånd på de östra stränderna mot åsen. Finns i övrigt i vårt län nästan bara vid Mälaren och Hjälmaren.

Slokstarr. Västersjön 13/6 2014.  Foto: Einar Marklund

Slokstarr. Västersjön 13/6 2014.
Foto: Einar Marklund

Jättestarr (Carex riparia), den största och grövsta av alla svenska starrarter, finns i ett stort bestånd i ett dike vid Skyttorp. Också den är sydlig i sin utbredning och förekomsten är den nordligaste i länet.

Jättestarr. Skyttorp 15/6 2014.  Foto: Einar Marklund

Jättestarr. Skyttorp 15/6 2014.
Foto: Einar Marklund

En fjärde starrart, grusstarr (Carex hirta)kan du läsa om på länken nedan:

Du vet väl att man i Artportalen på nätet kan hitta uppgifter om växter och svampar (och för den delen också insekter och andra djur) i kommunen.
Einar Marklund