Gryten i sensommarsol

Notblomstrets bladrosetter på sjöbotten, Gryten 31/8 2014. Foto: Tom Sävström

Strandlummer vid sjön Grytens strand, 31/8 2014. Foto: Tom Sävström

Det blev en varm och skön förmiddag vid Gryten när föreningen på söndagen (31/8) skulle försöka ”hänga in” nötkråka från hasselmarkerna väster om sjön. Vi kunde inte finna några nötter i buskarna, en trolig orsak till att de nöthamstrande fåglarna lyste med sin frånvaro. Inte heller hittade vi slåtterblommor i Huvhällsmossen, vilket vi hoppades. Mossen var kraftigt igenväxt av vass. Vi besteg Huvhällen, där färska rivspår fanns på tallåga. Möjligen åstadkommet av björn.
Från skogsbilvägen följde vi samtliga stigar ner till sjön, vältrampade av främst medlemmar från Grytens fiskeklubb. Det blev minst tre fika och på sista stället fann vi den rödlistade strandlummern i strandkanten, tillsammans med småsileshår. På grusig sjöbotten noterade vi spridda förekomster av notblomster. Vi njöt i fulla drag i solgasset, vilket också en svart huggorm gjorde, där den låg utsträckt strax innanför strandlinjen. Tre storlommar fanns i sjön.
Vi avrundade vid Lisjö ängar med fjällvråk och blågrön mosaikslända, bland annat bevingat. Rapporter finns inlagda på Artportalen.
Tom Sävström, Lennart Eriksson, Janne Hedström