Fåglar och annat i Lisjö

En ensam storlom rastade i Sörsjön  4/10 2014. Foto: Tom Sävström

En ensam storlom rastade i Sörsjön 4/10 2014. Foto: Tom Sävström

Utflykten till Lisjö 4 oktober lockade en mindre skara medlemmar som utgick från Furnäs och promenerade genom skogen söder om Farhällsberget till Sjöhagen. I skogen hittade vi en del svamp, exempelvis biskopsmössa på murken björkved samt blad av blåsippa. Sjöhagen som är en mycket fin och varierande beteshage med inslag av ek, tall och lind, var tyvärr svagt betad. Endast två nötkreatur fanns på plats. I hagen finns också lämningar från en gammal bosättning. Vi gjorde några fynd av ängssvampar, såsom hagfingersvamp, mönjevaxskivling och rödskivig dvärgchampinjon. Vi noterade också kamäxing, ett gräs man inte ser så ofta. I strandlinjen mot Sörsjön växte en del intressant i växtväg, där strandklo, pilblad, nålsäv, tiggarranunkel, brunskära och gåsört kan nämnas. På markliggande ekgrenar växte hasselticka. Fåglar som vi såg var fjällvråk, ormvråk, 4 gråhägrar, storskarv, storlom, samt mindre flockar av ringduva, björktrast och bo- och bergfink. Det var varmt (16 plus) och vindstilla.