Adventsstämning i Djupeboskogen

Bäverhydda i Bjurdämpan, Djupebo naturreservat. 30/11 2014. Foto: Tom Sävström

Här studeras bävrarnas verk vid Bjurdämpan i Djupebo naturreservat. 30/11 2014. Foto: Tom Sävström

Det blev en solskensdag när föreningen på söndagen 30 november inbjöd till promenad i Djupebos- och Djupmossens naturreservat. Vi utgick från informationstavlan vid Björkkärret och även om solen sken gick vandringen mest i skugga i den täta grovstammiga blandskogen. Men vid fikarasten framme vid Djupen såg Lennart till att det blev lite mera ljus i mörkret, då två levande ljus tändes i blåbärsriset. Vi mätte omkretsen på ett par mäktiga granar, (230-240 cm i brösthöjd), och kunde observera ett flertal sådana träd i skogen. Vid Bjurdämpan blev det blött att ta sig fram. Bävrarna hade där dämme och hyddor. En tunn nyis hade lagt sig på Djupen och här och var såg vi konstnärliga frostbildningar på markliggande grenar. Vi noterade trådticka och ullticka på gammelgranar och stundtals avslöjade sig bevingade följeslagare som nötskrika, gråsiskor, nötväcka, trädkrypare och några av gammelskogens mesar. Det bidde tyvärr ingen tretåig hackspett men väl en och annan större hackspett kunde vi höra. Invid en gammal brukningsväg vid Björkkärret beundrade vi en välbevarad hölada, vars stockar var växtplats för ett antal knappnålslavar, bland annat grå nållav. Vi var ense om att vistelse i gammelskog gör gott för själ och hjärta.

Vid fikat ordnade Lennart med adventsstämning i blåbärsriset. Djupebo naturreservat. 30/11 2014. Foto: Tom Sävström

På grov granlåga växer ulltickan vitt utbredd. Djupmossens naturreservat. 30/11 2014. foto: Tom Sävström

Rikligt med död ved i urskogen. Djupmossen NR 30/11 2014. Foto Lennart Eriksson

Rikligt med död ved i urskogen.
Djupmossen NR 30/11 2014. Foto Lennart Eriksson

Märkliga frostbildningar i Djupeboskogen. 30/11 2014. Foto: Lennart Eriksson

Märkliga frostbildningar i Djupeboskogen.
30/11 2014. Foto: Lennart Eriksson