Mellan Baståsen och Bovallen

Varfågeln jagade aktivt vid Bovallen, 22/2 2015. Foto: Tom Sävström

Hembygdsföreningen har förtjänstfullt skyltat vid Glåpmosskällan invid Lisjöbanan, strax väster Baståsen. 22/2 2015. Foto: Tom Sävström

Spårutflykten denna vackra vårvinterdag (22/2-2015) började med sång av steglits, nötväcka och grönfink vid samlingsplatsen vid Stenhuset. I Östersjön simmade ett sångsvanspar och på isen hade kråkor och ett par korpar hittat något ätbart. Vid Baståsen var det fors på smältvattnet i bäcken som rinner från Gubbmyran och mynnar ut i Glåpen. I storskogen kunde vi fläckvis trampa barmark, medan vi på Lisjöbanan mest halkade på is fram till Vaulunders källa, där Hembygdsföreningen förtjänstfullt skyltat för besökare. I Skyttorpsskogen studerade vi en födosökande tofsmes och framme vid Bovallen ”kurtiserade” ett spillkråkepar högljutt. Med skarp blick jagade en varfågel i den frusna beteshagen. Den lät sig väl fotograferas i torrtopp och bilden visar tydligt den spetskrokiga näbben, en typisk karaktär för törnskatesläktet Lanius, som den tillhör. Av spår såg vi mest gamla viltspår i den nattfrusna snön.
Tom Sävström och Melker